Ordningsregler o annat
Arbetstider : hos kund ca kl 0800, var det än är. Därför blir det lite olika starttider varje dag, tiden räknas från 5 min innan bilen börjar rulla, till 5 min efter bilen stannar. Rapportera tid i fortnox varje dag, glöm ej klarrapportera.
Lunch : tar man lunch i bilen 10-15min räknas den in i arbetstiden, tar man längre lunch och kanske går på restaurang, räknas den tiden bort från arbetstiden, man står inte till arbetsgivarens förfogande. Detta enligt fackets stadgar.
Flex : i och med de olika starttiderna, så blir stopptiderna också olika, och man kan på em inte bara avsluta ett jobb mitt i, så en dag kan bli 30-60min längre, och nästa dag 30-60min längre. Blir flexen mycket, kan man ta ut den i ledighet .
Övetid : är efter flexen fram till kl 1800 vardagar. Lördagar mellan 0700 (hos kund tidigast 0800) Fram till 1300 (om ni går med på det) annars 1200. Vill ha in vilka dagar ni kan jobba övertid 1 vecka i förväg. Vore tacksam för 1 lördag övertid i månaden per anställd, helst 2. Vissa kunder som har svårt att vara hemma vardagar, men också har vi massor av jobb som väntar. MASSOR. Vi måste komma upp i ca 1000 eller mer vridningar per månad totalt. Det blir ca 250 per bil/mån
Bommar : ska mmsas till mig vid varje tillfälle, senast vid dagens slut, med ett avslutande sms om hur många bommar det varit under dagen, 1 bild per bom som kräver det, tillsammans i mmset skriva ao nummer, inte bild bara på parabolen, utan en bild som verkligen visar vad problemet är.
Bilarna : instrument o övrigt i bilarna är ni ansvariga för, bilen ska ni hållas ren både inne o utom, helst minst 1 gång varannan vecka, olja, vatten och spolarvätska, måste kollas hela tiden. Ska hela tiden vara uppfylld med material o reservdelar o klara helst 1 veckas jobb.
Socialt : vara trevlig mot kund även om kunden är otrevlig, är kund hotfull, bara vänd o gå därifrån o bomma jobbet.
Friskrivningsavtal : ska alltid skrivas om det finns risk att något kan gå sönder, om inte avtal är skrivet, är du själv ansvarig att åtgärda skadan
Säkerhet : Ska finnas sele i varje bil, som ska användas när situationen kräver det. Gå inte upp på tak om du anser det finns risk.
Smittan : Sprita som galningar hela tiden, använd munskydd och handskar, be kunden hålla distans, gör kunden inte det efter upprepade tillsägningar, bomma o åk vidare,
Klädsel : Rena o någorlunda enhetliga kläder. För de som var här dec, kommer helly hansen i slutet av feb.
Arbetsordrar : När den är klar, skriv klar på lappen. Skriv också anledning o skriv vilken åtgärd som behövs, o meddela kund att vi återkommer framöver kanske om 1 – 3 månader. Antal arbeten per dag : efter några veckors utvärdering verkar antalet 10-12 vridningar vara det man hinner med, 2 bommar blir att 1 jobb ska ringas in från peter, när ni har 2 jobb kvar o ser att ni har tid, ring eller smsa att ni behöver mer jobb att fylla upp dagen med.
Hur vi måste verka inom firman
- Rena o fina arbetskläder, se presentabel ut, lukta ingenting eller svagt aftershave, enhetlig klädsel.
- Var på plats hos kund ca 0800, men kör tidigast 0700, om inte annat är sagt. (inte 0730 o på plats 0830)
- Om ni säger ni kommer senare eller avtalar annat, MÅSTE det hållas.
- Lön ska i fortsättningen lönebesked komma senast den 20e, o lönen finns på konto senast 25e på morgonen
- Ombokningar hänvisas till Peter
- Alla jobb ska utföras om möjligt, även om den är på tak o lite jobbigare, finns inga genvägar.
- Fortnox, klarmarkera senast 2 dagar efter, för att lönen ska bli i tid.
- Hela tiden jaga mer jobb, ex plocka ner bef antenn, eller justera bef antenn, eller ex sätta lnb-skydd
Några MÅSTEN O SKA vid montering
- Skyddskåpan på lnb, ska dras ner
- Alla f-kontakter ska efterdras lite med nyckel
- Alla kabelhål ska tätas med latex, nydragningar såväl som befintlig kabel
- Vid avrapportering, SKA allt som avviker skrivas ner. (ex bef fäste, bef parabol 80cm, bef 1,0mm kabel mm, träd kan skymma, kund infad, snöras)
- Vid garantijobb, åtgärd o material måste avrapporteras
- Vid ändring av ao typ, meddela detta vid avrapport
- När något ska faktureras, dubbelkolla faktureringsadress, o tel, och ta med personnr
- DeltaDatajobb, Material, Tid o komplett adress o telenr, även persnr. Måste skrivas ner på ao o rapporteras
- Legitimation ska visas, och då tala om vem du är, onödigt snack (isåfall under arbetet)
Tider
1a, komplett 1,5 tim
parabol uppsatt 1 tim
med fördragen kabel 1 tim
med fördragen kabel & parabol på plats 30 min
2a komplett 2 tim
parabol uppsatt 1,5 tim
med fördragen kabel 1 tim
med fördragen kabel & parabol på plats 45 min
3a komplett 2,5 tim
parabol uppsatt 1 tim
med fördragen kabel 1 tim
med fördragen kabel & parabol på plats 30 min
4a komplett 3 tim
parabol uppsatt 1 tim
med fördragen kabel 1,25 tim
med fördragen kabel & parabol på plats 1 tim
Tilläggstid för takmontering ca 30 min
Service jobb ca 30 min max
Bom ca 15 min
Ersättningarna är för Allente : ex moms
- Service – 900:-
- Light Installation – 1080:-
- Relocation – 1350
- Standard Installation – 1500:-
- extra förklaring (använd denna lite oftare) – 300:-
Timpenning till kund vid egna jobb 795:- + Startavg 295:-
Bommar rapportera direkt på plats, och skapa ny ao, om ej ny ao, gör klart för kund att hon måste ringa Allente
Bommar måste gå snabbt, max 15-20 min, sedan dra vidare.
Om det är en Allente-bom och längst bort, lägg även in milersättning till Olofström
Om kostnad till-kommer, måste kund infas INNAN installation utförs OBS
OBS : Kabel till allente tvilling, trilling o fyrling ska kund betala.
- Lnb skydd ska monteras där det är möjligt.
- Tv/Sat uttag ska monteras där det finns förutsättningar för det i mesta möjlig mån.
För att undvika störningar i en TV som är kopplad till marknätet (DVB-T) så ska signalnivån vara minst 45 dBμV och kvalitén ska ha minst 25 dB i MER-värde. Det är inga påhittade siffror, utan de är noggrant uträknade och framtagna av bl.a. Teracom som sköter utsändningarna av TV via marknätet i Sverige. Detta betyder inte att bildstörningarna kommer som en blixt från en klar himmel när signalnivån sjunker till 44 dBμV. Det ska enligt bestämmelserna finnas 6 dB i marginal, vilket betyder att systemet ska klara en felfri bild om väderdämpningen gör att signalnivån går ner till 39 dB. Men då är man väldigt nära störningarna. Hur mycket marginal det finns beror på vilken sorts mottagare man har, då vissa klarar lägre signalnivå än andra.
Hur låg signalstyrka man kan ha innan störningarna syntes testade jag en gång genom att dämpa signalen samtidigt som jag tittade på TV’n och mätte signalstyrkan. Nu gick det inte ens att mäta så lågt, men jag räknade ut att störningarna kom när signalen var så låg som 29 dB. Jag höjde sakta och såg att vid 33 dB blev det en stabil störningsfri bild. Därmed kan man konstatera att PIXELNIVÅN, dvs. signalnivån när TV tittaren överhuvudtaget märker att det finns ett fel ligger på ca. 32 dBμV.
Men detta betyder inte att allt är frid och fröjd om man har en signalstyrka på endast 33 dB, för inuti boxen håller processorn på med ett hysterisk arbete för att rätta BIT-felen. Eftersom signalen bara består av ettor och nollor, så kan processorn själv rätta vissa fel, men när processorn jobbar hårt och någon beordrar mera arbete, som t.ex. ett kanalbyte, då storknar den. Det är alltså då boxen fastnar och man måste rycka ur elkabeln för att nollställa alltihopa igen. Orsaken till att en box fastnar och hänger upp sig hela tiden är så gott som alltid signalrelaterat. Du ser inget fel på bilden, men boxjäkeln fastnar stup i ett!
Det är i det läget som många tröttnar och ringer till Boxer eller mig. Jag brukar fråga kunden en hel del för att dels förbereda vilket material som kan behövas samt vilken tidsåtgång som behöver planeras. I telefonen får jag ofta höra att: – “Det är bara några kanaler där störningar förekommer, medan andra kanaler går perfekt. …. och TV’n i sovrummet, där är det ALDRIG fel. Antennen, den köpte vi på Clas Ohlson för bara 5 år sedan, så den kan det absolut INTE vara fel på.”
OK, vi kommer överens om en tid och jag kommer på hembesök. Vid mätningen är ofta signalstyrkan lägre än mätbart värde, ofta neråt 35 dB, för det är ju först då som den vanliga konsumenten upptäcker att det är fel överhuvudtaget. För att åtgärda problemet måste jag till att börja med hitta ett ställe där signalstyrkan uppgår till minimikravet 45 dB. För att komma upp till det krävs det ofta en ny antenn, eller i vart fall en ny kabel från den befintliga antennen vars dosa ofta är i dåligt skick.
Väl inomhus är kanske signalen nere på 52 dB vilket kan vara ett gränsfall om det ska fördelas till några TV-boxar. Så om signalstyrkan riskerar att hamna under 45 dB monterar jag en förstärkare med t.ex. 20 dB förstärkning. 52 dB in + 20 dB = 72 dB ut så då räcker signalen till att montera kablar, kontakter, fördelare och antennuttag mm. I slutänden är signalstyrkan in i alla TV-boxarna ca. 55 dBμV och alla är nöjda 🙂
Karlshamn Hörby Vislanda
Nät 1 27 (522)* 41 (634) 37 (602)
Nät 2 42 (642) 25 (506) 44 (658)
Nät 3 43 (650) 43(650) 39 (618)
Nät 5 30 (546) 30(546) 24 (498)
Nät 6 31 (554) 22(482) 34 (578)
Nät 7 8 (198,5) 10(212,5) 8 (198,5)
*Kanalplats, Mhz inom parantes
Nät 1 Karlshamn
SVT1 Skåne, SVT1 Blekinge, SVT Barn, SVT 24, Kunskapskanalen
Nät 1 Hörby
SVT1 Skåne, SVT1 Helsingborg, SVT Barn, SVT 24, Kunskapskanalen
Nät 1 Vislanda
SVT1 Skåne, SVT 1 Småland, SVT Barn, SVT 24, Kunskapskanalen
Nät 2
Kanal 5 Sydost, TV3 SYD ÖST, TV4 HD,
Nät 3
Sexan, Sjuan, 8an, Kanal 11, 12an, Kanal 10, Discovery, MTV, TLC
Nät 4 Inget
Nät 5
Axcess Tv,BBC Earth, BBC World, C More First, C More Series, C More Mix, SF Kanalen, National Geographic Wild, CN, CNN, Eurosport 2, Godare Tv, History, ID, Nick Jr, V Series, V Sport 1.
Nät 6
9an, Animal Planet, C More Hockey, Eurosport 1, V Film Premiere, V Sport Premium
Nät 7
Jalla, C More Fotboll/Stars HD, C More Live/Hits, MTV, Fight Sports, National Geographic Channel, Nickelodeon, Sport Kanalen HD, V Sport Extra
Knep &Knåp
- Kanal 10, SBN International & TBM Nordic. Har inte följt med viasat till thorsatteliten, ligger kvar på astra 4,8, åtgärd är att sätta en sidmatning och en disceqswitch och göra en inställning i boxen, och sedan söka ner de kanalerna, tror de hamnar på kanalplats 500 någonting.
- Mejl mig mer, så fyller jag på.
Vecka 5 kommer jag att köra ut o göra stickprov på gjorda jobb, pga att det är mitt intyg o utbildning som ni alla kör på, så därför kräver jag att alla jobb ska vara fackmannamässigt utförda, utan slarv. Det handlar också om företagets framtid o anseende. Finns inget som antyder på att det skulle behövas, men jag vill också se hur jobben är gjorda.
Däremot så har vi fått mycket bra kritik från canal digital o viasat på jobben o hela upplägget.
Öppen för kommentarer o förslag, vad det än gäller
-
Single LNB 20:-
-
Twin LNB 149:-
-
Quad LNB 249:-
-
Litet L-fäste 199:-
-
Fördjupat L-fäste 40cm 349:-
-
Allente Fäste 149:-
-
Skorstensfäste 449:-
-
Rör diameter 50mm, 1,5m 349:-
-
Rör Diameter 38mm, 1,5m 199:-
-
F-kontakt Crimp 15:-
-
F-Skarv Hona/Hona 25:-
-
Parabol Allente 495:-
65cm Hög
-
Parabol 80 cm 895:-
Mörkgrå, fyrkantig arm
-
Parabol 60 cm 595:-